Πριν το Τέλος(2024)
(Sterben / Dying) | Πρώτη προβολή: 10-04-2025

80
Δημήτρης Δανίκας
Πρώτο Θέμα
Τρίωρο οικογενειακό σκότος.
80
Καλλίτσα Βλάχου
Κατιούσα
Πολύ σπουδαία ταινία που διαρκεί τρεις ολόκληρες ώρες αλλά που δεν καταλαβαίνουμε πώς περνούν
80
Ελισσαίος Βγενόπουλος
Andro
Μια δυνατή και βαθιά ψυχολογική μελέτη της οικογένειας που διαλύεται.
80
Στράτος Κερσανίδης
kersanidis.wordpress.com
Ένα κινηματογραφικό επίτευγμα.
80
Σωτήρης Ζήκος
Σινεφίλια
Αυτή, μάλιστα, είναι μια αληθινά μεγάλη ταινία, που αξίζει (να δεις) κάθε στιγμή από τα 180 λεπτά της αφηγηματικής της διάρκειας.
80
Χάρης Αναγνωστάκης
ΑΠΕ-ΜΠΕ
Επικό οικογενειακό, χειμαρρώδες και γοητευτικό, το τελευταίο φιλμ του Ματίας Γκλάσνερ, τραβά τη ματιά, καθηλώνει τη σκέψη και παρά την τρίωρη διάρκειά του, ξεχνάς ότι έχεις ρολόι, περιμένοντας με ανυπομονησία την επόμενη σκηνή.
80
Μίλτος Τόσκας
OLAFAQ
2025-04-18
Ένα έργο ζωής που παρά τη διάρκεια των τριών ωρών δε σε αφήνει στιγμή να βαρεθείς, αντίθετα σε φέρνει με έναν μοναδικό τρόπο προ των ευθυνών σου ...
80
Χρυσαυγή Πατσάκη
MOVE IT
2025-04-20
Ισορροπώντας διαρκώς ανάμεσα στο τραγικό και το κωμικό, με σκηνές και διαλόγους που σου μένουν καρφωμένοι στο μυαλό ακόμα και μέρες μετά την θέαση της ταινίας κι ένα έκδηλο πάθος που σε παρασέρνει και σχεδόν δεν καταλαβαίνεις πότε πέρασαν τρεις ώρες.
80
Νίνος Φένεκ Μικελιδης
Enetpress
Ο Γκλάσνερ καταφέρνει να ισορροπήσει το κωμικό με το δραματικό και, αποφεύγοντας πάντα τους μελοδραματισμούς, να κρατήσει ένα τέλεια ελεγχόμενο ρυθμό σε όλες τις σκηνές του.
70
Αλέξανδρος Ρωμανός Λιζάρδος
ertnews.gr
Αν σε κερδίσει το «Πριν το Τέλος», με το βαρύ θέμα και την εξαντλητική διάρκεια, θα είναι αποκλειστικά για εμπειρία, όχι για διασκέδαση.
70
Αχιλλέας Βασιλείου
Cinepivates
Επιτυχημένο δράμα μέσα στην υπερβολή του, σε σημεία για γερούς θεατές, το ΠΡΙΝ ΤΟ ΤΕΛΟΣ καταφέρνει να διεισδύσει στην κινηματογραφική μνήμη και να υπενθυμίσει την δύναμη του Ευρωπαϊκού κινηματογράφου και των ηθοποιών του στα απαιτητικά οικογενειακά δράματα.
70
Old Boy
ελculture.gr
Το «Πριν το Τέλος» για λίγα πράγματα επιλέγει να αποφανθεί και για πολλά περισσότερα να διερωτηθεί. Θέτει όμως ερωτήματα, όχι απλά για να τα θέσει και να ξεμπερδέψει, θέτει ερωτήματα όχι εξυπνακίστικα και ως υπεκφυγή, αλλά κάνοντας το ίσως επειδή η μόνη αληθινή απάντηση είναι πως δεν υπάρχουν απλές απαντήσεις.
70
Χρήστος Μήτσης
αθηνόραμα
2025-04-16
Βραβείο σεναρίου στο Φεστιβάλ Βερολίνου για το διεισδυτικό, κωμικοτραγικό και σοκαριστικά ειλικρινές πορτρέτο μιας τυπικής γερμανικής οικογένειας.
70
Πόλυ Λυκούργου
FLIX
2025-04-14
Ενα τρίωρο έπος για το θάνατο - και ένα comedy-drama για το τι κάνουμε με τις ζωές μας πριν φτάσουμε σ' αυτόν. Φλύαρο αλλά ουσιαστικό, δυσάρεστο αλλά αριστοτεχνικό, εισβάλει μέσα σου σαν ορχηστρικό κομμάτι που δεν μπορείς να μην παρασυρθείς από το κρεσέντο του.
70
Άκης Καπράνος
naftemporiki.gr
Μια μαύρη, ενίοτε χιουμοριστική αλλά και ανθρώπινη ταινία, που δε μπορεί να σε αφήσει ασυγκίνητο – ελπιδοφόρα δια της ύπαρξης της και μόνο (φράση που επίσης ακούγεται στην ταινία).
70
Δέσποινα Παυλάκη
cinemagazine.gr
Μια δεξιοτεχνική τραγικωμωδία πολλαπλών διαθέσεων και έξοχων ερμηνειών, τιμημένη με την Αργυρή Άρκτο Καλύτερου Σεναρίου και αντιπροσωπευτική ενός υποδειγματικού γερμανικού σινεμά που θα έπρεπε να βλέπαμε όλο και συχνότερα.
60
Χρυσοστομάκης Λακταρίδης
DOC TV
Ένα άλλοτε συναρπαστικό, άλλοτε φλύαρο, άλλοτε αφόρητα ψυχρό και άλλοτε υπερβολικά δραματικό, σατιρικό δράμα, πάνω στην αποξένωση και τον συμβολικό θάνατο μιας οικογένειας, μιας κοινωνίας, ενός ψυχρά ορθολογικού πολιτισμού.
60
Αγγελική Καρυστινού
BOVARY
Το τρίωρο οικογενειακό έπος του Ματίας Γκλάσνερ, χωρισμένο σε τέσσερα διαφορετικά κεφάλαια, βάζει βαθιά το μαχαίρι, αλλά ίσως περισσότερο δραματικά από όσο χρειάζεται, στις οικογενειακές σχέσεις, σε αυτά που μας αποξενώνουν, μας αποσυντονίζουν και τελικά μας αφήνουν μόνους μας.
60
Βαγγέλης Βίτσικας
CinemaNews.gr
Ένα πέρα για πέρα αξιόλογο φιλμ, ισορροπημένο ανάμεσα στο δράμα, το μελαγχολικό χιούμορ και την κεντροευρωπαϊκή πειθαρχία στους διαλόγους και τη σκηνοθεσία, με ωραίες ερμηνείες και ρεαλιστικές καταστάσεις με τις οποίες κάθε θεατής μπορεί να βρει σημεία ταύτισης.
60
Κώστας Ζαλίγκας
Ελεύθερος Τύπος
2025-04-12
Αν και η ταινία φτάνει τις τρεις ώρες σε διάρκεια και το θέμα της δεν είναι και ιδιαίτερα ελκυστικό, το ενδιαφέρον για τη συνολική προσπάθεια παραμένει στα ύψη έως το τέλος.
60
Αιμίλιος Χαρμπής
Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
Το γλυκόπικρο χιούμορ είναι και το βασικό ατού της ταινίας του Ματίας Γκλάσνερ, μαζί με τον αντισυμβατικό τρόπο που αντιμετωπίζει τις οικογενειακές σχέσεις και τις πολύ καλές ερμηνείες, οι οποίες με τη σειρά τους πλουτίζουν το σενάριο.
60
Κωνσταντίνος Καϊμάκης
Documento
2025-04-10
Ευτυχώς το σενάριο δεν αρκείται στην αβάσταχτη καταγραφή μιας σειράς δοκιμασιών αλλά τις ενισχύει με κωμικά στοιχεία που βοηθούν να γίνει πιo άνετη η παρακολούθηση του παρά τη μεγάλη διάρκεια.
60
Άγγελος Πολύδωρος
myFILM.gr
Βραδυφλεγής ανάπτυξη ενός ενδιαφέροντος θέματος και με αρκετά καλές ερμηνείες, που όμως θα μπορούσε να έχει μικρότερη διάρκεια.
60
Θοδωρής Δημητρόπουλος
news247.gr
Απρόσμενα απολαυστικό (παρά δηλαδή το βαρύ του θέμα και την πελώρια διάρκειά του) το φιλμ κινείται πετυχημένα ανάμεσα σε διαφορετικές οπτικές. Καλές ερμηνείες, κεντητό σενάριο.
60
Δημήτρης Παναγόπουλος
efsyn.gr
2025-04-08
Η τρίωρη διάρκεια της ταινίας και η μερικές φορές έντονη προσπάθεια του Γκλάσνερ να σοκάρει ή έστω να προκαλέσει, καθιστούν την ταινία μια εμπειρία απαιτητική για τον θεατή
50
Γιάννης Ζουμπουλάκης
Το Βήμα
Ότι πιο δυσάρεστο, ότι πιο αγχωτικό, ότι πιο θλιβερό και ότι πιο «μακριά από μας» μπορείτε να σκεφτείτε, η ταινία αυτή το έχει.
50
Ιάκωβος Γωγάκης
screeneye.gr
2025-04-04
Υπάρχουν στιγμές που η ταινία μεταφέρει –έστω και υπερβολικά- τα αδιέξοδα των ηρώων, αλλά παράλληλα αφήνει την αίσθηση ότι πέραν της αφήγησης, ο Ματίας Γκλάσνερ δεν μπορεί να την οδηγήσει πιο πέρα, σε ένα οικουμενικό σύμπαν.
50
Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος
LiFO
Η μυθιστορηματική τακτική των κεφαλαίων, σύνηθες «κατασκευαστικό» δάνειο που αυτόματα αναβαθμίζει τη σοβαρότητα ενός έργου και ταυτόχρονα αυξάνει τις παγίδες της αποσπασματικότητας, εδώ περιορίζεται σε τέχνασμα που αφαιρεί πολύτιμη αφηγηματική ευλυγισία, καθώς τα τμήματα δεν δένουν ακριβώς, αφήνοντας λίγο χώρο για καλές στιγμές και μεγαλειώδεις εκλάμψεις.
50
Βασίλης Κεχαγιάς
ΤΟ ΠΟΝΤΙΚΙ
2025-04-06
Ο σκηνοθέτης γνωρίζει τον τρόπο να συνδέσει τη μουσική με τη γεμάτη αγωνίες ανθρώπινη ύπαρξη και να σπάσει την αφήγηση στα δύο...αλλά δεν καταφέρνει να βγάλει από το έργο την κόπωση που δημιουργεί η μεγάλη διάρκειά του (τρεις γεμάτες ώρες).
20
Παυλίνα Αγαλιανού
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σε πολλές πτυχές της η ταινία θα μπορούσε να χαρακτηριστεί έως και «αντιδραστική».
20
Ηλίας Φραγκούλης
FreeCinema
2025-04-02
Δεν είναι το δράμα το πρόβλημα. Είναι οι δόσεις του.