1945(2017)
Πρώτη προβολή: 31-05-2018

90
Κώστας Γ. Καρδερίνης
Οι δοκιμασμένοι κώδικες του γουέστερν σε συσκευασία ανατολικού μπλοκ. Ρατσιστές, δωσίλογοι, ταγματασφαλίτες, γερμανοτσολιάδες, μειοδότες, καταδότες, ρωσόφιλοι, μασόνοι και... οι απαραίτητες Ερινύες να τους κατατρύχουν. Ο χρόνος διαστέλλεται και σχεδόν αγγίζει το σήμερα.
80
Σωκράτης ο Τανυσίπτερος
Γυρισμένη σε ασπρόμαυρη εικόνα η ταινία μας προσφέρει άλλη μία ιστορία που σχετίζεται με το Ολοκαύτωμα, αυτή τη φορά όμως επικεντρώνει όχι στα θύματά του, αλλά στους θύτες. Βλέπει τη συμφορά από την οπτική γωνία των ανθρώπων που είτε εσκεμμένα είτε άθελά τους έβαλαν το λιθαράκι τους στη συμφορά.
78
Ελένη Ουλάνη
Η ταινία αποτελεί μια από τις αρτιότερες σύγχρονες προσεγγίσεις ιστορικών περιόδων που έμεινα στο σκοτάδι ή απλά αποσιωπήθηκαν. Άρτια σκηνοθετικά, με ένα σενάριο που σπάει κόκαλα και μας εκπλήσσει από την αρχή μέχρι το τέλος, η ταινία μας κρατάει καθηλωμένους στη θέση μας.
70
Τάσος Ντερτιλής
Τι να πρωτοθαυμάσεις. Τον σκηνοθετικό ρυθμό που κορυφώνει σταδιακά το σασπένς υπό τον συνεχή μονότονο ήχο της καμπάνας του χωριού, τις υπέροχες ερμηνείες του καστ, την υποβλητική μουσική που τονίζει το στοιχείο του θρίλερ, την κορυφαία ασπρόμαυρη φωτογραφία του βετεράνου Έλεμερ Ραγκάλι που παραπέμπει από την αισθητική αντίστοιχων ταινιών της δεκαετίας του 40 μέχρι τη Λευκή Κορδέλα του Χάνεκε.
70
Αντώνης Γκούμας
Ένα αργόσυρτο δράμα χαρακτήρων, που επανεξετάζει ηθικές αξίες, έρωτα, φιλία, αξιοπρέπεια και ανθρωπιά, υπό το πρίσμα μιας απειλής, του φόβου, του φθόνου και της ζήλιας, ενός καταστροφικού πολέμου και μιας προσπάθειας να επιστρέψει η κοινωνία και η ζωή στους φυσιολογικούς ρυθμούς της.
60
Νίνος Φένεκ Μικελιδης
2018-06-16
Μια αναγκαία στις μέρες μας ταινία που δείχνει τα φρικτά αποτελέσματα του εθνικισμού, ιδιαίτερα στις πρώην σοσιαλιστικές χώρες που, σήμερα, αντίθετα με τη πτώση του τείχους του Βερολίνου, υψώνουν τα δικά τους ρατσιστικά τείχη.
60
Θόδωρος Γιαχουστίδης
Πάρα πολύ καλή δουλειά, με τη λογική του κύκλου, που λαμβάνει χώρα μέσα σε λίγες ώρες κατά τη διάρκεια μιας μέρας και σμπαραλιάζει μια ευνομούμενη μικροκοινωνία, η ευημερία της οποίας βασίζεται σε προδοσίες, ψέματα, προστυχιά και δολοφονίες. Μαζικές. Ωραία θεμέλια, έτσι; Περίπου όπως αυτά στα οποία το σημερινό Ισραήλ βασίζει τη δική του ευημερία...
60
Κωνσταντίνος Καϊμάκης
2018-06-18
Ο σκηνοθέτης δεν διστάζει να καταγράψει στο ασπρόμαυρο φιλμ του τις σκιώδεις γωνίες ενός «ειρηνικού» –αλλά γεμάτου ενοχές– τόπου, έχοντας ως όπλα του μια επιδέξια αφήγηση όπου κλασικά σύμβολα (το τρένο, η σκηνή στο νεκροταφείο, ο γάμος που δεν ολοκληρώνεται, οι τύψεις του αλκοολικού κ.ά.) οδηγούν τη λύση του δράματος σε ένα συζητήσιμο φινάλε που σηκώνει πολλές ενστάσεις.
60
Γιάννης Ζουμπουλάκης
2018-06-20
Στυλάτη, ασπρόμαυρα φωτογραφημένη, μεθυστικά υποβλητική στην κινηματογράφησή της αλλά και θεματικά πολύ επίκαιρη όπως και ιδιαίτερη ταινία...
60
Έλενα Χρηστοπούλου
Όμορφες εικόνες για ένα δύσκολο θέμα.
60
Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος
2018-06-12
Ο Τούρουκ τεμαχίζει και προσωποποιεί τη συλλογική ντροπή, παρατείνοντας όσο μπορεί το περιεχόμενο ενός μικρού σε όγκο διηγήματος, πάνω στο οποίο βασίζεται το 1945.
60
Τατιάνα Καποδίστρια
2018-06-10
Οξυδερκής, ολιγόλογη, στιλιζαρισμένη, και καταπληκτικά φωτογραφημένη ανατομία ενός ολόκληρου ουγγρικού χωριού του 1945, που βλέπει με τρόμο κάποιους εκδιωχθέντες Εβραίους να επιστρέφουν στις εστίες τους μετά την Απελευθέρωση...
60
Πόλυ Λυκούργου
2018-06-14
Βασισμένος στο σινεμά είδους και στα αρχέτυπα του γουέστερν, ο Φέρεντς Τόροκ παραδίδει μία ασπρόμαυρη, ελεγειακή, αποκαλυπτική ματιά στην μεταπολεμική τύχη των Εβραίων της Ουγγαρίας. Λίγο ακόμα και θα ήταν αριστούργημα, αλλά η φόρμα υπερισχύει του διανοούμενου, ιστορικού προβληματισμού.
50
Νίκος Παλάτος
2018-06-04
Ίσως όχι η πλέον κατάλληλη ταινία για τη θερινή σεζόν, ούτε και ένα αψεγάδιαστο αριστούργημα, το «1945» είναι πάντως η δεύτερη σερί αξιόλογη ουγγρική ταινία που βλέπουμε μετά το περσινό «Η Ψυχή και το Σώμα». Για όσους τυχόν φοβούνται πως πρόκειται για ένα ακόμα φιλμ που εξετάζει το δράμα των Εβραίων κατά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, περισσότερο ως πρόφαση χρησιμοποιείται εδώ η περίοδος αυτή, καθώς κυρίως ενδιαφέρουν οι έννοιες της ευθύνης, της συγχώρεσης και της πλεονεξίας. Είναι ασφαλώς προφανές πως απευθύνεται σε ένα πιο «περπατημένο» κοινό, καθώς ο συνδυασμός ουγγρικής γλώσσας, ασπρόμαυρης φωτογραφίας και δράματος εποχής δεν αφήνουν και πολλά περιθώρια στους υπόλοιπους.
50
Ακης Καπράνος 
2018-06-08
Τις κοινωνικές σημάνσεις τις αντιλαμβανόμαστε, θα θέλαμε όμως κάτι παραπάνω σε επίπεδο πλοκής, που νιώθεις πως δεν διανύει όλο το δραματουργικό δυναμικό της. Ο Φέρεντς Τόροκ όμως δείχνει να έχει μέσα του μια μεγάλη ταινία, την οποία και αναμένουμε.
50
Λήδα Γαλανού
2018-06-06
Μελετημένη και πρωτότυπη αισθητική, που ξετυλίγει ωστόσο μια ιστορία άνισα προβλέψιμη και τελικά τόσο λιτή όσο η σύνοψή της.
40
Παναγιώτης Πυλαρινός
Μιλώντας με ευαισθησία για ένα παραγνωρισμένο θέμα της ευρωπαϊκής ιστορίας, ο σκηνοθέτης τολμά ν' ανοίξει το κουτί της Πανδώρας και ν' αποτυπώσει σ' αυτό το ασπρόμαυρο πορτρέτο μιας ρημαγμένης γης όλες τις γκρίζες ζώνες που καταπατούν οι άνθρωποι σε καιρό ειρήνης.
40
Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος
2018-06-02
Ιστορικό δράμα ειλικρινών και καίριων προθέσεων γυρισμένο σε υπέροχη ασπρόμαυρη φωτογραφία, πάνω όμως σε ένα σενάριο χωρίς συναισθηματικό βάθος, το οποίο ανακυκλώνει ασφαλείς απόψεις για γνωστά ζητήματα χωρίς να κάνει ένα προσωπικό σχόλιο.
40
Παύλος Γκουγιάννος
Το «1945» που έχει ένα πιο ομιλητικό σενάριο, καταλήγει να γεμίζει με περιττές σκηνές, ίσως λόγω του μικρού σε έκταση πρωτότυπου υλικού, που δεν αρκούσε για μία μεγάλου μήκους ταινία.